AkzoNobel | Case Study

Achtergrond

Media Wise geeft de afdeling industriële chemicaliën van AkzoNobel al sinds 2005 crisis communicatie- en mediatraining. AkzoNobel is wereldwijd de grootste onderneming op het gebied van verven, coatings en specialistische chemicaliën. AkzoNobel is een multinationale organisatie en het is als zodanig noodzakelijk dat woordvoerders in staat zijn om effectief en grensoverschrijdend te communiceren in uiteenlopende situaties.

Media Wise heeft het genoegen gehad om vele en afwisselende trainingsprogramma’s te ontwikkelen en aan te passen aan de behoeften van de leidinggevenden waarin AkzoNobel heeft geïnvesteerd. Deelnemers varieerden van senior executives en managers van specifieke afdelingen tot sales executives en high potentials. Daarnaast zijn trainingen aangepast om rekening te houden met de verschillende nationaliteiten van de deelnemers: Chinees, Deens, Zweeds, Duits, Brits en Nederlandse werknemers hebben allemaal geprofiteerd van op maat gemaakte sessies van Media Wise.

Training Methodes & Doelstellingen

Voorbereiding is de sleutel tot succes als het gaat om het afhandelen van crisissituaties. Deze taak kan het beste worden toevertrouwd aan veilige woordvoerders, die zijn uitgeprobeerd en getest. Het is essentieel voor AkzoNobel dat hun leidinggevenden een gedegen opleiding hebben op dit gebied, zodat ze uitgerust zijn met de nodige vaardigheden om effectief om te gaan met de situaties die zich voor kunnen doen. Ze moeten de reputatie van een transparante organisatie met onberispelijke zorg- en veiligheidsmaatregelen behouden.
Voor elke crisis communicatie trainingsdag heeft Media Wise een op maat gemaakt programma gebaseerd op de eisen van de AkzoNobel leidinggevenden, gericht op het opbouwen van de vaardigheden en zelfvertrouwen die nodig zijn om in een crisis goed te handelen.
Deze aangepast programma’s hebben de potentiële crisissituaties getest waardoor de deelnemers een passende communicatie-aanpak konden formuleren. De Media Wise trainingen zijn dus gebruikt als een proeftuin voor bestaande of potentiële officiële woordvoerders.
AkzoNobel wendt zich ook tot Media Wise als het gaat om individuele of collectieve hulp bij hun presentaties. Tijdens onze presentatie training richten wij ons op de inhoud en alle aspecten van non-verbale communicatie. Wij filmen de prestaties van de deelnemers en analyseren deze achteraf, zodat deelnemers horen op welk gebied ruimte is voor verbetering en waar zij aanpassingen kunnen maken.

Resultaten

De resultaten van de Media Wise communicatie trainingen zijn verreikend en tastbaar. De woordvoeders die bij ons een training hebben gevolgd zijn veelgebruikte en indrukwekkende woordvoerders voor het bedrijf geworden. Zij hebben gesproken bij externe evenementen zoals de Big Improvement Day (een op hoog niveau Nederlandse zakenconferentie) en interne management conferenties. Diverse senior managers hebben sindsdien interviews gegeven aan de vakpers en meldde dat ze meer vertrouwen hadden en zich goed uitgerust voelden voor interviews met dank aan de Media Wise training. Zoals Huub Verbeeten, Communicatie Manager, Industrieële Chemicaliën, Akzo Nobel bevestigt:

“Wat ik fijn vindt aan Media Wise is de grondige aanpak. Zij begrijpen onze business net zo goed als wij. Ze zijn uitermate bedreven in het trainen van executives en brengen dit op een simpele, informatieve maar toch krachtige manier over. Dat is één van de vele redenen dat wij steeds terugkeren naar Media Wise.”