Amsterdam Financial Forum 2009 | Case Study

Achtergrond

Naar aanleiding van de recente wereldwijde financiële crisis is de Amsterdam Financial Forum ontworpen om onderwerpen die van essentieel belang zijn voor de stabiliteit op lange termijn, de effectiviteit en efficiëntie van de financiële sector en om Amsterdam als financieel centrum op de kaart te zetten. De titel van het eerste forum, die plaats vond in november 2009, was Reshaping our view of Finance.

Amsterdam Financial Forum is een initiatief van het Holland Financial Centre en Ernst & Young, in samenwerking met Capital Amsterdam, de Gemeente Amsterdam, De Nederlandsche Bank, het Ministerie van Financiën, NYSE Euronext, en de Stichting VvdE.

Doelstellingen

De belangrijkste doelstelling van de PR campagne voor het Amsterdam Financial Forum was om Amsterdam op de kaart te zetten als een belangrijk financieel middelpunt. Door media-aandacht te genereren door de discussiepunten die voortkwamen uit de conferentie en door aandacht te vestigen op de aanwezigen van hoog niveau, waaronder gedachten-leiders, politici en zakenlieden, trachtte de campagne een wereldwijd publiek te bereiken.

Een secundair doel was om de rol van Ernst & Young te herbevestigen en te benadrukken als gedachten leiders in de financiële sector en accountancy markt.

Results

Media Wise slaagde erin uitgebreide en prominente berichtgeving in de media te genereren over de eerste editie van het Amsterdam Financial Forum. Hoogtepunten van de media aandacht:

  • Nieuws van het forum bereikte de voorpagina van Het Financieële Dagblad
  • Het forum genereerde nieuws in meer dan zeven landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
  • Uitstekende aandacht voor de voornaamste boodschap: Amsterdam als financieel centrum
  • 100% positieve toon van de dekking
  • Meer dan 30 artikelen werden gegenereerd, evenals 2 televisie-uitzendingen en een radio-uitzending, waaronder een uitgebreid interview op CNBC met Ernst & Young Banking & Capital Markets sector leider voor Nederland, Marcel van Loo.

Als gevolg van de PR campagne was het Amsterdam Financial Forum succesvol in het verhogen van de erkenning van Amsterdam als financieel centrum en in het behartigen van de belangen van Ernst & Young en Holland Financial Centre om een ondersteunende rol te spelen op het gebied van stabiliteit op lange termijnen het waarborgen van de effectiviteit en efficiëntie binnen de financiële sector. Daarnaast creëerde het forum de mogenlijkheid voor de woordvoerders van Ernst & Young en Holland Financial Centre om hun steun te betuigen voor Amsterdam als financieel centrum.